Sluit af met je kernboodschap!
Eén van de belangrijkste tips die ik mijn coaches meegeef, is dat ze hun verhaal het best kunnen afsluiten met hun kernboodschap. Zo’n afsluitende zin kan bijvoorbeeld beginnen met: ‘Wat ik wil dat je vandaag zeker meeneemt is…’. Wat veel mensen echter niet weten is dat deze tip gebaseerd is op keiharde wetenschap!
Primacy / Recency effect
Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat mensen het begin en het einde van je presentatie het beste onthouden. Dit heet het primacy (begin) en recency (meest recente) effect. Veel mensen beginnen hun presentatie echter met een introductie, om via de kern in het midden, langzaam door te gaan naar een weinig inspirerend einde waarin allerlei mitsen en maren behandeld worden. Mijn boodschap van vandaag: begin en eindig met je kernboodschap. Begin met je doelen (ik wil jullie er vandaag van overtuigen dat…) en eindig met je kernboodschap (als je één ding moet meenemen van deze presentatie is het dat…).
En wat als er een vragenronde is?
Veel presentaties en lezingen eindigen met een vragenronde. Geen probleem. Houd de controle tijdens de vragen. Geef aan hoeveel ruimte er nog is voor vragen (we hebben nog tijd voor 2 vragen), en sluit vervolgens nogmaals af: “dank voor al jullie goede vragen! Neem vandaag het volgende mee uit mijn verhaal…”. Op die manier sluit je toch nog sterk af in plaats van dat men die laatste kritische vraag onthoudt.
Check!
Wil jij erachter komen wat er blijft hangen bij je publiek? Vraag ze dan na drie weken eens wat ze nog van je verhaal weten. Komt jouw kernboodschap eruit? Dan heb je het goed gedaan!