Social Media tijdens je presentatie: het Backchannel

 In Interactie, Presenteren

In 2010 verscheen het boek ‘The Backchannel‘ van Cliff Atkinson. Hij behandelt daarin het gebruik van social media tijdens presentaties. Volgens Atkinson kunnen we de social media het beste omarmen in onze presentatie. Ze gaan hoe dan ook gebruikt worden en dan kun je er maar beter aan meedoen!

Een gesprek tijdens een presentatie?

Gepraat tijdens een presentatie, soms over het onderwerp, soms over iets heel anders. Het gebeurt overal. Tegenwoordig weet iedereen dat je naast je ‘offline’ gesprek ook online met elkaar in contact kunt staan. Helaas wordt dit nog vaak als negatief gezien. Online (en offline) communicatie tijdens je presentatie kan namelijk ook hartstikke positief zijn! Het laat zien dat je publiek aan het denken gezet is door jouw verhaal en dit nu wil delen met anderen.

Een backchannel, wat is dat precies?

Een backchannel is een overzicht van alles wat er (op social media) over een bepaald evenement of een presentatie wordt gezegd. Dit kan iedereen zien en iedereen kan hierover meepraten. Dit kunnen dus ook mensen van buiten je publiek zijn! Je kunt bijvoorbeeld kletsen via Twitter door middel van een ‘hashtag’. Maar hier blijft het niet bij. Tegenwoordig is er ook software waarbij je meerdere social media platforms kunt combineren of waarbij je personen een bericht naar een bepaald adres kunt laten sturen. Hierdoor kan je backchannel een stuk overzichtelijker worden.

DSC04077_NL_bij_ochtendsessie

Modereren?

Als je gebruik maakt van een backchannel die werkt in combinatie met social media is het moeilijk om deze te modereren. Alles wat geplaatst wordt met bijvoorbeeld een bepaalde hashtag, komt binnen op jouw scherm. Dat betekent dat ook negatieve opmerkingen binnen kunnen komen. Houd hier rekening mee en bedenk van tevoren hoe je hiermee om wilt gaan. Vind je dit lastig, dan is het boek van Atkinson een aanrader!

Backchannel aan of uit?

Laatst heeft de organisatie van een conferentie besloten om twitter te verbieden. Dit is opmerkelijk, maar geeft nog maar eens aan dat twitter door sprekers zeker niet altijd als positief wordt ervaren. Bij het publiek, en dan met name bij de actieve twitteraars, viel deze beslissing niet goed. Het publiek krijgt dan het gevoel dat hen een recht wordt ontnomen. Ik wil je daarom aanraden om het backchannel nooit te verbieden, maar het juist te faciliteren. Zorg dat je bij aanvang een hashtag communiceert, houd je backchannel tijdens je presentatie in de gaten en beantwoord vragen die via Twitter binnenkomen!

Je kunt er wel over nadenken wanneer je je backchannel aanzet en wanneer niet. Als er continu een backchannel wordt getoond achter de spreker kan dit je publiek erg afleiden. Dit daagt het publiek ook uit om de grenzen op te zoeken. In plaats daarvan kun je het backchannel tijdens de pauze, na elke spreker of buiten de zaal aanzetten. Hierdoor houd je de aandacht op de juiste plek!

backchannel conference

Wat in ieder geval belangrijk is om te weten, is dat het backchannel er hoe dan ook is. Ook als jij je er niet zelf in mengt, zal het publiek je evenement bespreken en evalueren. Door je erin te mengen, kom je achter de behoeftes van het publiek en krijg je feedback waar je wellicht tijdens de presentatie al iets aan hebt.

Kortom, meng je in het gesprek en doe iets met de informatie van je backchannel!

Discussies

De meningen over het backchannel zijn verdeeld en er wordt dan ook veel geschreven over het gebruik ervan. Mooie voorbeelden hiervan zijn de verhalen van Scott Berkun en Danah Boyd.

 

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie