Wees Niet Bang voor Gezichtsverlies!

 In Presenteren

Bijna iedereen ervaart spanning voor het geven van een presentatie. Zelfs de meest ervaren sprekers. Zij gebruiken deze spanning op een positieve manier en zijn hierdoor extra scherp tijdens het geven van een presentatie. Een beetje spanning is dus helemaal niet slecht.

Waardoor ontstaat deze spanning?

Eén van de oorzaken van de spanning die je voelt voor het geven van een presentatie, is de aandacht die je krijgt van het publiek. Deze aandacht wil je natuurlijk vasthouden, want doordat je aandacht krijgt, kun je jouw boodschap overbrengen aan je publiek. Toch is deze aandacht ook spannend, omdat je hierdoor gezichtsverlies kunt lijden voor een hele zaal.

Beeldvorming

Gezichtsverlies kun je lijden doordat je ideale spiegelbeeld wordt aangetast, maar wat is je ideale spiegelbeeld? Dick Springorum geeft in zijn boek Strategisch communiceren aan dat alle mensen een bepaald beeld van zichzelf hebben. Dit beeld heet je zelfbeeld. Je zelfbeeld hoeft niet hetzelfde te zijn als je imago, dat is het beeld dat andere mensen van je hebben. Dan zijn er nog twee spiegelbeelden die iemand heeft. Het eerste is het ideale spiegelbeeld en het tweede is het feitelijke spiegelbeeld. Je ideale spiegelbeeld is het beeld waarvan je hoopt dat anderen het van je hebben en je feitelijke spiegelbeeld is het beeld waarvan je denkt dat anderen het van je hebben.

Gezicht

Hetgeen dat gezicht wordt genoemd, komt het dichtst in de buurt van het ideale spiegelbeeld. Wanneer je gezichtsverlies lijdt, wordt je ideale spiegelbeeld dus aangetast. Je bent dan van mening dat je feitelijke spiegelbeeld achterblijft bij je ideale spiegelbeeld en dat is geen fijn gevoel.

Een goede relatie

Toch hoef je je niet zo druk te maken om gezichtsverlies. De meeste mensen en dus ook de meeste mensen in jouw publiek, hechten waarde aan een goede relatie. Zij zullen daarom de neiging hebben om ‘zetten te vermijden waarmee ze het ideale spiegelbeeld van de ander zouden kunnen aantasten en om zetten te doen waarmee zij het ideale spiegelbeeld van de ander kunnen beschermen.’

Als je tijdens je volgende presentatie een foutje of een wat ongelukkige opmerking maakt, bedenk dan dat je publiek ook gewoon uit mensen bestaat die waarde hechten aan een goede relatie en er niet op uit zijn om jouw figuurlijke gezicht te beschadigen.

Bron: Strategisch Communiceren – Dirk Springorum

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie