De Foute Dagvoorzitter

 In Ervaring, Presenteren

Enkele jaren geleden werd ik als dagvoorzitter gevraagd door een bank. Tijdens hun evenement zou ik de directeur van deze bank vragen stellen over het beleid van de bank. In de zaal zaten 300 potentiële klanten. Een belangrijk moment dus, en daarom had de organisatie ervoor gekozen om elke vraag van tevoren uit te schrijven… en de antwoorden van de directeur ook.

Toen ik hen vertelde dat dit niet een opdracht voor mij was, maar dat ik dit beter vond passen bij een acteur, reageerden ze verrast. “We hebben toch geld?”, zeiden ze. Ik antwoordde dat ik hier niet in geloofde. Dat ik niet aan toneelstukjes doe, maar juist de échte vragen die leven bij het publiek naar boven wil krijgen. Dat ik geen dagvoorzitter ben voor de opdrachtgever, maar de stem van het publiek ben.

Echt contact maken

Het gesprek daarna is me altijd bijgebleven. Stapje voor stapje wist ik ze ervan te overtuigen dat de vraag ‘waar kan jullie bank nog beter in worden?’ belangrijker voor het publiek is dan de vraag ‘wat zie je als de beste eigenschap van jullie bank?’. Ook leerde ik ze dat het niet volledig uitschrijven van het script ervoor zorgt dat er ruimte is voor improvisatie. Oeh… improvisatie. Dat vonden ze eng. “Hoe weet onze directeur dan wat hij moet antwoorden?” En hoe weten we dan welke vraag je wanneer stelt? En sterker nog: “Hoe weet je überhaupt welke vragen je moet gaan stellen?”Innovation_Inspiration_600_400_70_c1_center_center_0_0_1
Ik vertelde ze dat ik het antwoord op deze vragen ook nog niet precies wist, maar dat het ontstaat zodra ik met de zaal in contact ben. Ook zei ik dat ik, wanneer ik in gesprek ga met het publiek, me zo goed mogelijk probeer in te leven en dan de vragen stel waarvan ik denk dat het publiek ze belangrijk vindt. En dat – zelfs een directeur – ook wel eens mag zeggen dat hij of zij iets niet weet (en dat hij het bij voorkeur uit gaat zoeken en er dan zo snel mogelijk op terugkomt).

Uiteindelijk wist ik deze bank te overtuigen van mijn aanpak. De 300 potentiële klanten kregen geen toneelstuk voorgeschoteld, maar kregen antwoorden op de vragen die bij hen leefden. En de directeur? Die moest regelmatig bekennen dat hij het antwoord niet wist… om er later op terug te komen

met-een-mond-vol-tanden-def

.

Presensatoren

Het voorbeeld wat ik zojuist omschreven heb, slaat terug op iets wat wij bij Presensatie erg belangrijk vinden. Onze presensatoren willen écht contact maken met het publiek en zo een meerwaarde zijn voor hen. Zij doen alleen klussen waarin ze zelf geloven en spelen niet mee in een toneelstuk van de organisatie. Ze willen de stem van het publiek vormen in een voor iedereen inspirerende dag. Dat is wat onze sprekers en dagvoorzitters uniek maakt.

Durft u deze uitdaging aan? Kijk dan hier wie van onze Presensatoren het meest geschikt is voor uw evenement.

Bovendien lanceerden wij afgelopen zomer SprekersReviews; een platform waarop alle sprekers en dagvoorzitters vergeleken en beoordeeld kunnen worden. Zo kan er nog beter naar een match worden gezocht tussen een spreker en het evenement.

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie