Storytelling: Hoe inspireer je jouw publiek?
It started with a kiss…
Met deze zin begint een liedje van Hot Chocolate, uit 1982. Ik denk vaak aan deze tekstregel, want hij prikkelt, speelt in op het gevoel én op de verbeelding. Direct na dit simpele zinnetje kan het nog alle kanten uitwaaieren. Mijn presentaties open ik graag op een soortgelijke manier.
Een goed verhaal begint ook vaak met een prikkelende gebeurtenis, grootse constatering, belofte óf met het opbiechten van een gênant moment. Zo deelde ik laatst op een congres van Tilburg University het pijnlijke feit dat ik mijn propedeuse pas in mijn zesde (!) studiejaar behaald heb… Gelukkig is vrij vlot daarna mijn complete studie op zijn pootjes terecht gekomen. Gewoon een stukje zingen zou ook een lekker onconventionele manier kunnen zijn om een presentatie te starten.
Dit zijn verschillende manieren om een presentatie sterk te openen, maar hoe houd je de aandacht vast en zorg je voor een pakkend verhaal? Hieronder beschrijf ik een aantal praktische tips die mij helpen om een lekker lopend verhaal te vertellen:
Storylistening
Denk eens na over storylistening. Niet alleen jij als zender bent van belang, maar het draait ook om de ontvanger van jouw verhaal. Welke doelgroep is het? Wat is de context van jouw presentatie? Waar luistert je publiek graag naar? Welke informatie hebben ze nodig om stap voor stap meegenomen te worden in jouw verhaal? Houd hiermee rekening bij het bedenken van je verhaal en pas je verhaal aan op de doelgroep en situatie.
Oefening baart kunst
Oefen je verhaal. Gewoon met vrienden, op een relaxte avond of voor familieleden. Sta ook open voor hun verhalen en feedback. Anderen kunnen je helpen om jouw verhaal nog beter te maken en de personen die je goed kent zullen ook eerlijk tegen je durven te zijn!
Wat wil je met jouw verhaal bereiken?
Welk verschil wil je maken? Speel je in op het gevoel of op de ratio? Wil je dat mensen ergens langer over nadenken, of wil je hen oproepen daadwerkelijk iets te gaan doen of veranderen? Duidelijk weten wat je wilt bereiken met jouw presentatie of verhaal is belangrijk. Denk hier tijdens de voorbereiding goed over na.
Durf jezelf te laten zien
Bij storytelling is het belangrijk om iets van jezelf te delen en je kwetsbaar op te durven stellen. Dit zorgt ervoor dat je zowel qua emotie als qua empathie een verbinding legt met het publiek. Door deze verbinding te leggen maak je écht contact met het publiek en inspireer je jouw publiek.
Tot slot: Maak je achteraf niet druk om de dingen die je vergeten bent te zeggen. Dat weet je publiek toch niet. Verspil niet te veel energie aan de gedachte ‘had ik maar…’
Succes!