Gebruik frames en stijlfiguren om je publiek te beïnvloeden

 In Presenteren, Wetenschap

In zijn eerste college heeft prof. dr. Eugène Sutorius het over framing en stijlfiguren (bekijk het volledige filmpje hier). Dat zijn middelen die je als spreker in kunt zetten om je publiek een bepaalde kijk op de werkelijkheid te geven en te beïnvloeden. Maar wat is framing eigenlijk? En welke stijlfiguren kun je gebruiken om je boodschap mooi te verpakken?

Framing is volgens Sutorius een bundel van woorden en beelden waarvan een deel verborgen blijft en een ander deel naar voren gebracht wordt. Het doel hiervan is volgens hem om de luisteraar, dus het publiek, naar een andere interpretatie van de werkelijkheid te leiden. Als het frame vaak gebruik wordt, wortelt het zich in het brein en wordt het frame, en daarmee de interpretatie van de werkelijkheid, steeds krachtiger.

Ontkennen heeft geen zin!

Mocht je een tegenstander zijn van het frame, dan heeft het geen zin om het te ontkennen. De vervelende eigenschap van een frame is namelijk dat het iedere keer als iemand het noemt, sterker wordt. Zelfs als de benoeming een ontkenning van het frame is. Test het zelf maar. Waar denk je aan als ik zeg: Denk niet aan een roze olifant. Ik durf te wedden dat het je niet lukt om niet aan een roze olifant te denken! Ontkennen van een frame heeft dus geen zin.

Wat kun je wel doen tegen een frame? Je kunt het negeren, maar soms is dat niet sterk genoeg. Dan zal je het frame moeten reframen. Je moet dan zelf op zoek naar een frame waarmee je het tegenovergestelde frame afbreekt, door een nieuwe associatie te creëren in het brein van je publiek.

Het gebruik van stijlfiguren

Een andere manier die Sutorius aandraagt om je publiek te beïnvloeden, is het gebruik van de stijlfiguur. Een stijlfiguur die hij noemt, is de metafoor. Een metafoor is een vorm van beeldspraak die gebruikmaakt van een gelijkenis tussen twee woorden. Als iemand je ‘de woorden uit de mond haalt’, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat diegene letterlijk woorden uit jouw mond pakt, maar dat die persoon precies zegt wat jij op dat moment denkt.

Drieslag

Andere veelgebruikte stijlfiguren zijn bijvoorbeeld de drieslag, de alliteratie en de retorische vraag. De drieslag is in de opsomming hiervoor toegepast en wordt ook wel tricolon genoemd. Dit stijlfiguur bestaat uit drie gelijke delen en wordt vaak gebruikt om een opsomming te maken. Het is een veelgebruikt stijlfiguur, waardoor het zo kan zijn dat het publiek de drieslag verwacht en deze beter onthoudt dan een opsomming die bestaat uit vier of vijf onderdelen.


Alliteratie en retorische vraag

Alliteratie is een vorm van rijm waarbij de beginletters van een woord hetzelfde zijn. Dit stijlfiguur kan gebruikt worden om je tekst mooier te maken. Als laatste behandel ik nog het stijlfiguur de retorische vraag. Dit is een vraag die de spreker kan stellen, zonder dat hij verwacht dat het publiek er antwoord op geeft. De spreker kan het antwoord dan zelf geven of het in het midden laten. Hij kan daarmee zijn publiek na laten denken over wat hij heeft gezegd. Doordat het publiek aan het denken gezet wordt, onthouden ze vaak beter wat je hebt gezegd. De retorische vraag is dus een handig stijlfiguur.

Als jij je tijdens de voorbereiding van je volgende presentatie afvraagt hoe je het publiek bij je presentatie kunt betrekken of hoe je ze het beste jouw waarheid voor kan houden; Denk dan even terug aan de adviezen van Sutorius en creëer een mooi frame of gebruik doeltreffende stijlfiguren.

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie