8 Praktische tips om jouw presentatie spetterend te beginnen!
Een bekend Nederlands spreekwoord luidt: “Een goed begin is het halve werk”. Dit is zeker ook het geval bij presentaties. Volgens Darlene Price (Well Said! Presentations and Conversations That Get Results) hebben we ongeveer 1 minuut de tijd om de aandacht van het publiek te vangen, onszelf geloofwaardig te maken, het onderwerp te introduceren en het publiek te motiveren. We vatten haar 7 praktische tips voor een goede opening samen en voegen hieraan een leuke interactieve opening toe!
1. Vertel een boeiend verhaal
Een persoonlijk verhaal laat het publiek zien waarom jij een passie hebt voor het onderwerp. Een persoonlijk verhaal hoeft niet alleen over jezelf te gaan; je kunt ook een verhaal vertellen over iemand anders waar het publiek iets over kan leren. Door met een verhaal te beginnen, vang je jouw publiek. Het is wel belangrijk om in je verhaal ook gelijk de kern van je boodschap over te brengen.
Price stelt voor dat je het verhaal kunt zien als je eigen sprookje, door vragen te stellen als: “Wat voor obstakels en hindernissen heb jij ondervonden met betrekking tot jouw onderwerp en hoe heb je deze overwonnen?”
2. Stel een retorische vraag die het publiek aan het denken zet
“Wil jij het beste voor je kind?” Retorische vragen worden vaak in reclames gebruikt om mensen te overtuigen. Deze vragen kunnen je ook helpen met het overtuigen van je publiek tijdens een presentatie. Het publiek denkt dan zelf in stilte na over het antwoord en wordt zo beïnvloed om een mening te vormen over de positie die jij inneemt als spreker.
3. Begin met een frappant feitje of schokkende statistieken
Een bekende knaller is het openen van je presentatie met verrassende statistieken. Ook deze tip helpt je om je publiek meteen te overtuigen om naar jouw presentatie te luisteren. Hierdoor is het ook makkelijker voor het publiek om positief te reageren op jouw presentatie en suggesties voor een (mogelijk) probleem. Zo kun je bijvoorbeeld een presentatie over speeltuinen openen met: “20 procent van de kinderen is ongelukkig. Volgens onderzoek wordt dit grotendeels veroorzaakt door gebrek aan lichaamsbeweging en speelmogelijkheden. De oplossing is simpel: speeltuinen in iedere buurt.” (fictief).
4. Gebruik een krachtig citaat
De wijze woorden van een bekend persoon gebruiken, is een goede opener voor je presentatie, omdat je hiermee de geloofwaardigheid, sympathie en bekendheid van deze persoon projecteert op jezelf. Het is wel belangrijk dat dit citaat betekenis heeft en relevant is voor je publiek.
5. Laat een aangrijpende foto zien
“Een foto zegt meer dan duizend woorden”. Price zegt dat een foto misschien zelfs meer doet. Ze raadt dan ook aan om, waar mogelijk, foto’s te gebruiken in plaats van tekst. Een foto van goede kwaliteit maakt een presentatie mooier, prikkelt de fantasie en zorgt ervoor dat het publiek de boodschap beter onthoudt.
6. Gebruik creatieve visuele hulpmiddelen
Visuele hulpmiddelen, zoals een rekwistiet, zorgen ervoor dat je publiek de aandacht erbij houdt. Mensen blijven hierdoor kijken of luisteren. Een visueel hulpmiddel kan ook helpen bij het benadrukken van je punt. Om het maar bij de speeltuin te houden: Het meenemen van een schommel kan je presentatie opkrikken doordat je meteen het onderwerp introduceert op een opvallende (of grappige) manier. Hiermee kun je je boodschap nóg duidelijker overbrengen.
7. Laat een korte video zien
Stel je voor dat je je presentatie over speeltuinen begint met een filmpje van een verdrietig kind dat binnen zit en blije kinderen die van de glijbaan af glijden. Dit doet veel met je publiek. Filmpjes zorgen namelijk voor emotionele reacties. Ze trekken de aandacht en zorgen ook voor wat drama. Het publiek begrijpt op deze manier eerder wat je punt is. Bij deze tip hoort een krachtig citaat van Walt Disney: “I would rather entertain and hope that people learned something than educate people and hope they were entertained.”
8. Interactie en samenspel
Een belangrijke tip die we graag willen toevoegen aan deze praktische lijst, is het gebruik van een online voting tool zoals PresentersWall. Met behulp van PresentersWall grijp je in no-time de aandacht van je publiek. Je zorgt er op deze manier voor dat mensen actief deelnemen aan je presentatie. Begin bijvoorbeeld met een tagcloud, waarin je de mensen uit het publiek vraagt om speeltuinen te omschrijven in één woord. Of begin met een quiz om te kijken wat jouw publiek al weet over het onderwerp. PresentersWall biedt talloze opties om snel en effectief je publiek te betrekken bij je presentatie.
Kortom, er zijn heel veel manier om ervoor te zorgen dat je publiek meteen geïntrigeerd is door jouw verhaal. Welke tip ga jij gebruiken om jouw boodschap het beste over te brengen?