Zend én ontvang tijdens je Presentatie!
Bij communicatie wordt er een boodschap overgebracht aan anderen. Bij een presentatie wil je ook een boodschap overbrengen, maar daarnaast wil je het publiek inspireren, informeren of tot actie aanzetten.
Een boodschap wordt overgebracht tussen twee partijen: de zender en de ontvanger(s). Hierdoor zijn er bij communicatie twee ‘modussen’: je zendt informatie, of je ontvangt informatie. Bij de meeste presentaties is het zo dat de spreker enkel informatie zendt en dat het publiek de informatie ontvangt. De spreker probeert zijn verhaal zo goed mogelijk over te brengen, maar vergeet daarbij vaak één ding. Komt de informatie wel aan bij het publiek? Ook als spreker is het belangrijk om te ontvangen. Door te ontvangen check je of het verhaal goed overkomt en of het publiek de boodschap van je verhaal ook begrijpt. Daarom hier drie tips om als spreker ook te ontvangen:
1. Maak oogcontact
In een eerdere blog heb ik dit belang al aangestipt, maar nogmaals: Oogcontact is het beste middel om te checken of je verhaal goed overkomt. Door middel van oogcontact kom je erachter of je toehoorders jouw verhaal volgen en of ze op dezelfde lijn zitten. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om met iedereen oogcontact te maken. Kies daarom bij een grote groep een aantal ‘check-points‘ uit. Je kiest een aantal personen uit waarmee je oogcontact maakt en checkt bij hen of ze je verhaal volgen. Zo houd je in de gaten of je jouw doel aan het bereiken bent!
2. Controleer bij onzekerheid
Zie je bij het maken van oogcontact onzekerheid in de ogen van een of meerdere van je toehoorders, onderneem dan actie. Je kunt dit doen door in het algemeen te vragen of iedereen het begrepen heeft, maar je kunt je ook toespitsen op de persoon waarbij je twijfel ziet, bijvoorbeeld: ‘Ik zie je vragend kijken, kan ik misschien iets verduidelijken?’
3. Gebruik stiltes
De stilte is al zo vaak benoemd, maar toch wordt deze weinig gebruikt. Waarom? Omdat presentatoren te veel bezig zijn met het zenden van hun boodschap. Ze vergeten hierbij om ruimte te geven aan het publiek. Als je wilt dat je boodschap overkomt, is het belangrijk om stiltes te laten vallen. Dan heeft het publiek de tijd om je boodschap te verwerken en kun jij kijken of deze boodschap ook over is gekomen. Verder krijgt het publiek op deze manier nog eens de kans om vragen te stellen.
Dus: Niet alleen zenden, maar ook ontvangen.
Je presentatie geef je namelijk voor je publiek en niet voor jezelf!