De do’s en don’ts van de catchbox!

 In Ervaring, Interactie, Presenteren

Steeds vaker zie je hem verschijnen: de catchbox. Een gooibare, knuffelbare microfoon om eenvoudig interactie te krijgen met de zaal. Althans, zo wordt de catchbox omschreven door verkopers. Organisatoren van events en dagvoorzitters zweren erbij, want het is een leuk, ‘catchy’ en los element waarmee interactie gemakkelijk tot stand komt.

En dat kan ook zeker met de Catchbox!! Een mooi element dat tot een levendige discussie kan leiden, mits je het goed inzet. Ik zie echter regelmatig dagvoorzitters de Catchbox op een ‘verkeerde’ manier gebruiken. Daarom volgen hier een aantal do’s en don’ts.

Geforceerde interactie

Een struikelblok is dat veel dagvoorzitters de Catchbox lukraak de zaal in gooien en de ‘vanger’ dwingen om te reageren of een vraag te stellen. Geforceerde interactie. Lang niet iedereen zit hier op te wachten. Daarnaast dwing je zo mensen om een vraag te stellen, terwijl ze die misschien niet écht hebben. De mensen die wel een oprechte vraag hebben, worden (soms) dan niet in staat gesteld om hun vraag te stellen.

Het ‘wondermiddel’

‘We moeten iets met interactie!’ ‘O, dan gebruik je toch een catchbox?’ Zo simpel is het niet. Een catchbox is een middel om een doel te bereiken. Je wil dat mensen hierdoor in discussie gaan en vragen durven te stellen of te reageren op een spreker. Zo kun je ze betrekken bij je programma en ze enthousiast maken over je merk of bedrijf. Wat is het uiteindelijke doel? Is interactie een middel om dat te bereiken? En zo ja, welk hulpmiddel kun je vervolgens het beste gebruiken om die interactie te krijgen? Een Catchbox kan een middel zijn, het is nooit een doel op zichzelf!

Geen controle

Gooi je de Catchbox de zaal in, dan ben je als dagvoorzitter grotendeels de controle kwijt. De ‘vanger’ kan vrijuit spreken en jij kan hem of haar moeilijk onderbreken, bevragen of interrumperen. Je geeft je ‘machtigste’ middel – de microfoon – uit handen. Al een aantal keer heb ik meegemaakt dat men een langdradig ingewikkeld verhaal, verpakt als vraag, begon te vertellen. De dagvoorzitter kon niet ingrijpen. Je zou dan aan de geluidstechnicus kunnen vragen om het geluid van de Catchbox uit te zetten… Waar je normaal gesproken controle hebt door de microfoon zelf vast te houden, heb je dat bij een Catchbox niet.

Hieronder drie tips om het maximale uit een Catchbox te halen:

1. Gooi alleen naar mensen die hun hand opsteken

Geen geforceerde interactie. ‘Wie wil hem hebben? Hier, vangen!’ Je voorkomt mensen die in paniek raken, vragen om maar een vraag te stellen en pijnlijke stiltes.

2. Gebruik aanvullende middelen:

Zoals voting systems, anonieme Q&A’s of interactieve werkvormen. Zorg dat de Catchbox onderdeel is van een groter plan. Een plan waarbij je publiek centraal staat en waarbij jij openstaat voor hun suggesties en aanbevelingen.

3. Nabijheid

Voor succesvolle interactie is nabijheid (of proximity) van groot belang. Ook met een Catchbox moet je dichtbij je publiek gaan staan. Je kunt dan ook makkelijker ingrijpen wanneer nodig en brengt het persoonlijke contact op gang dat zo nodig is om écht de diepte in te kunnen gaan.

De catchbox kun je hier kopen: https://eu.getcatchbox.com

 

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie