Een succesvolle TEDx-spreker worden? Zo doe je dat! Of toch niet?

 In Presenteren

De “grote” TEDx-sprekers, zoals Simon Sinek en Brene Brown, zijn verantwoordelijk voor de meest populaire TED-talks die ruim 20 miljoen keer bekeken zijn. Om op een TEDx event te mogen spreken, moet je worden uitgenodigd door de TEDx-raad voor een lokaal evenement. Nu is lokaal niet helemaal een goed gekozen woord, omdat de filmpjes vaak over de hele wereld verspreid en bekeken worden. Maar hoe komt het toch dat juist deze filmpjes zo succesvol zijn? Blogger Leslie Belknap schreef daarover een interessant artikel dat wij graag voor je samenvatten!

TED-talk recept

Als eerste is het belangrijk om te vermelden dat het recept voor een goede TED-talk ook toe te passen is op iedere andere presentatie. Dus wanneer je nooit de kans krijgt om een TED-talk te houden, gebruik onderstaande tips dan voor een presentatie tijdens je studie of op de werkvloer.

De eerste tip die het artikel meegeeft is: Cut the Junk. In het Nederlands te omschrijven als: Hou het kort. Er zijn een aantal richtlijnen waar een TED-talk aan moet voldoen. Één daarvan is dat de presentatie niet langer mag zijn dan 18 minuten. In deze 18 minuten zijn er een aantal dingen verboden:

  • Het verkopen van dingen.
  • Een politieke agenda.
  • Religieuze overtuigingen.
  • Slechte” wetenschap.

Vooral de eerste speelt hierbij een belangrijke rol. Je zou denken dat dit niet geldt voor een presentatie waar je doel is om iets te verkopen. Toch kun je hierbij beter focussen op het creëren van een ervaring die voor je publiek van toegevoegde waarde is. Het gebruiken van harde verkoopstrategieën werkt vaak minder goed dan het overbrengen van een boodschap. Een van de vele TED-filosofieën luidt dan ook: “ It’s all about simplified authentic storytelling.” 

Nieuw idee

De tweede tip in het artikel is: Have Laser Focus!  Je moet er goed over nadenken welke van je ideeën het waard zijn om te verspreiden. Een publiek is vaak goed in het focussen op één bepaald onderwerp, maar je wilt bereiken dat je publiek je gehele boodschap tot zich neemt. Het is dus verstandig om je hele boodschap toe te spitsen op één bepaald onderwerp, zodat je publiek zijn aandacht behoudt. Daarnaast is het van belang dat je gepassioneerd bent over je eigen onderwerp. Door social media kan je boodschap, die je later in je presentatie wil verspreiden, heel moeilijk geheim blijven. Dit kan ervoor zorgen dat je publiek zich gaat vervelen. Test altijd van tevoren of je de drie onderstaande vragen met ja kunt beantwoorden:

  • Is mijn idee nieuw?
  • Is mijn idee interessant?
  • Is mijn idee realistisch?

Als je je presentatie dus baseert op één enkel idee waarbij je al deze vragen positief kunt beantwoorden, ben je goed bezig! Blijf je daarnaast binnen de 18 minuten en houd je je aan de richtlijnen, dan ben je klaar om een succesvolle TEDx-spreker te worden!

Of toch niet? Zoals de titel van deze blog al een beetje aangeeft: Ik denk dat er nog veel meer voor nodig is om dé perfecte TED talk of presentatie te houden. Heb jij ook goede ideeën of tips? Laat het weten! We weet is het volgende blog op SprekersBlog.nl wel van jou.

13313553694_9f3f347299_z

Simon Sinek tijdens een TED talk.

Bron: https://blog.slideshare.net/2015/09/08/want-to-be-a-successful-tedx-speaker-heres-how/

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie