Onmisbaar Ingrediënt voor een Succesvolle Presentatie: Interactie

 In Interactie

Dat het tijdens een presentatie belangrijk is om contact te maken met je publiek, is tegenwoordig geen nieuws meer. Dat dit echter verder gaat dan enkel oogcontact met je publiek, moeten veel sprekers nog leren. Bij presentaties waar enkel zenden centraal staat, verslapt vaak al snel de aandacht van het publiek. Dé manier om de aandacht van je publiek te behouden – of liever zelfs alle ogen onlosmakelijk op je gericht te hebben en alle oren gespitst – is om echte interactie met je publiek te creëren. Door een balans te vinden tussen zenden en ontvangen, wordt het publiek beter betrokken bij de presentatie en wordt je boodschap effectiever overgebracht.

Interactie, hoe dan?

Je kunt op verschillende manieren zorgen voor interactie in de zaal en zo je presentatie een boost geven. Je toeschouwers zullen je presentatie zo gegarandeerd onthouden en hun ervaring willen delen!

Laat ze iets doen

Geef je publiek een opdracht waarbij ze iets moeten doen. Op die manier heb je direct de aandacht te pakken en betrek je de toeschouwers bij het thema van je presentatie. Dit zorgt niet alleen voor afwisseling, maar het bevordert ook verschillende leerstijlen. Laat je publiek bijvoorbeeld in groepjes nadenken over een stelling of probleem. Laat ze bij voorkeur praten met iemand die ze nog niet kennen. Geef ze hier een aantal minuten de tijd voor en vraag naderhand één groepslid wat een ander groepslid had bedacht. Op die manier laat je ze niet alleen discussiëren over het onderwerp, maar ook reflecteren op andermans ideeën omtrent het thema.

Stel je publiek vragen

Stel als spreker eens vragen aan je publiek in plaats van andersom. Vraag je publiek bijvoorbeeld vooraf wat ze precies verwachten van de presentatie of vraag hoe men over een bepaald onderwerp denkt. Zo kun je contact maken met je publiek en tegelijkertijd de mening van je toehoorders te weten komen. Het is niet altijd noodzakelijk dat je een antwoord op je vraag krijgt, bijvoorbeeld als je een retorische vraag stelt. Alleen al het feit dat je een vraag stelt, zet je publiek aan het denken. Vraag dus alleen om een antwoord als je er ook echt iets mee doet. Je kunt in je presentatie een combinatie van open en gesloten vragen gebruiken, zie het artikel ‘open-gesloten vragen’.

Mobiele telefoons aan

Smartphones en tablets horen er tegenwoordig standaard bij. Ook tijdens presentaties worden ze gebruikt. Je toeschouwers checken vlug even op internet of je informatie wel klopt, Twitteren over je presentatie en beantwoorden interactieve vragen en stellingen via tools als  PresentersWall. Met dit soort online interactietools kun je met óf zonder bekendmaking van je identiteit vragen stellen en reacties insturen. Zo verzamel je als spreker ook nuttige feedback om je presentatie de volgende keer te verbeteren.

Maak je presentatie onvergetelijk, betrek je publiek!

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie