Overtuig je Publiek in Vier Eenvoudige Stappen

 In Interactie

Presentaties. Ze zijn er in alle soorten en maten. De meeste presentaties hebben echter één ding gemeen. De spreker wil jouw aandacht om je te overtuigen van zijn of haar ideeën. De aandacht van je publiek vasthouden, is echter niet altijd even eenvoudig. Ook wil je graag iedereen in je publiek overtuigen. Hoe zorg je hiervoor?

James Whittaker komt met vier tips om je publiek te overtuigen. Zelf is hij spreker voor Microsoft; hij vertelt over de toekomst van de technologie. Het volledige artikel inclusief zijn speech over de toekomst van de technologie vindt je hier. Wij zetten zijn vier tips nog eens op een rij:
come out swinging

1. Come out swinging

Whittaker benadrukt dat het belangrijk is om gelijk de aandacht van je publiek te verdienen. Het enige moment waarop je onverdiend de aandacht van je publiek krijgt, is tijdens de eerste 30 seconde van je verhaal. Daarna beoordeelt je publiek of het interessant genoeg is om verder op te letten. Zorg daarom voor een pakkende opening!

2. Know your shit

Mensen luisteren het best en het snelst naar mensen die passie voor hun vak uitstralen. Je zult echter soms ook presentaties moeten geven over dingen die niet echt je passie zijn of je interesse hebben. Zorg er dan voor dat je veel van het onderwerp afweet. Dit zorgt er vaak voor dat je enthousiaster gaat vertellen omdat je je opgedane kennis kan delen.

3. Make it epic

Zorg voor levendige voorbeelden, quotes van personen die iets betekenen in de wereld of neem je publiek mee in ongebruikelijke denkbeelden. Op deze manier maak je indruk op je publiek en gaan ze mee in jouw verhaal. Hierdoor zul je ze ook eerder overtuigen.

4. Be brief, be bright, be gone

Zorg ervoor dat je niet langer dan nodig aan het woord bent. Hier verlies je enkel de aandacht mee en zo komt je boodschap minder goed over. Zorg voor een duidelijke en beknopte boodschap en weet wanneer je genoeg gepraat hebt!

 

Deze tips zouden ervoor moeten zorgen dat je de aandacht van je publiek pakt en vasthoudt en hiermee overtuig je het publiek van jouw boodschap. Tip 4 opvolgend, zullen we het hier dan ook snel bij laten. Succes!

less-is-more

Gerelateerde Artikelen

Geef een reactie